Fenomén bezpilotních letadel, dnes známých především pod pojmem dron, se zejména v posledních letech, společně s rostoucí popularitou těchto moderních zařízení, stal živě diskutovanou záležitostí. Mnoho lidí si zaškatulkovalo dron jako velice nebezpečnou věc, nebo alespoň se mají před drony na pozoru a jejich majitele nemají zrovna v lásce.
Tak jako všechno nové, stává se daná věc apriori potenciálně nebezpečnou. Navíc noviny jsou plné negativních událostí, kdy dron narušil letecký provoz letiště, nebo se dokonce srazil s dopravním letounem.
Všechny tyto negativní události jsou jistě děsivé, je však třeba si uvědomit, že to nebyl dron, který způsobil daný problém, ale zase jen člověk.
Tedy ano, říkáte-li dronu hračka a jste nezodpovědný člověk, může být dron ve vašich rukou nebezpečný. Pokud ovšem dron jako hračku nevnímáte a uvědomujete si svou zodpovědnost při jeho ovládání, nejde ve vašich rukách o nebezpečnou věc.
Jako nový majitel bezpilotního letadla se napřed seznamte se základními pravidly, která vydává a spravuje Úřad pro civilní letectví.
Zároveň na internetu najdete mnohé erudovanější webové stránky, kde jsou k dispozici poměrně srozumitelně sepsaná základní pravidla a osobně bych vám doporučil například následující článek na webu droneweb.cz.
Lámete si hlavu, kde všude je létání s drony zakázané? Těchto míst není málo, ale přesto je u nás stále spousta míst, kde můžete létat v rámci všeobecně platných předpisů.
Firma DJI do svých dronů implementovala pojistku, kdy nedovolí stroji vzlétnout na místech, kde je provoz nějak omezen. Například v oblasti mezinárodních letišť, národních parcích atd. Tyto oblasti si můžete prohlédnout na stránkách Fly Safe / Geo Zone Map.
Tato pojistka však není neomylná a nepokrývá všechny zakázané, či jinak omezené oblasti.
Následující odstavce bych chtěl věnovat vlastním zkušenostem z provozu mého dronu od firmy DJI Mavic Pro, který jsem si pořídil jako skladný rekreační letoun za účelem pořizování leteckých záběrů krajiny během mých cest.
Cestování a fotografie je mou velkou vášní a tak předpokládám, že postupem času nasbírám mnohé cenné zkušenosti o které se zde rád podělím.
Není větší nepříjemnosti než ztráta spojení mezi aplikací pro řízení letu a dronem. V takové chvíli jste de-facto bez možnosti sledovat informace, které vám pomáhají udržovat stroj pod kontrolou.
Dnešní moderní drony disponují pokročilou funkcí návratu na místo vzletu při ztrátě tohoto signálu a tak vám doporučuji si tuto funkci několikrát vyzkoušet ještě dříve, než se vám nečekaně svévolně aktivuje. Dokud si dron nezafixuje svou aktuální polohu pomocí GPS, nepokoušejte se vzlétnout. Není to bezpečné.
Můj dron DJI Mavic Pro navíc disponuje videokamerou na palubě a její obraz je během letu přenášen do aplikace DJI GO 4 v mobilním telefonu. Během prvních letů jsem často zápasil s výpadkem videosignálu a musel se neustále vracet s dronem na zem, kdy jsem restartoval samotné spojení mezi ovladačem a letounem. Jakmile jsem však začal mobilní telefon před propojením s ovladačem drona přepínat do letového módu, spojení se stalo stabilním.
Nezapomínejte, že ačkoliv se jedná o malé bezpilotní letadlo, stále je to létající stroj. Aby se dron udržel ve vzduchu, potřebuje vztlak a funguje na stejných principech jako velká letadla.
Nejsem zkušený pilot letadla a tak nebudu zabíhat do detailů o kterých moc nevím, ale minimálně bych nerad přišel o dron díky námraze na vrtulích. To se vám pak může dron odporoučet k zemi jako kus neovladatelné cihly.
Stejně tak výdrž akumulátorů není během chladného počasí stejná jako při letních teplotách. Nezapomínejte tedy, že v zimě nebudete mít stejný dolet jako v létě a pokud se navíc bude dron prát s větrem, nemusíte se včas vrátit na místo vzletu.
Všeobecně buďte během zimních období obzvláště obezřetní a vůbec neriskujte! Nelétejte daleko, ani moc vysoko a držte si dron neustále v dohledu.